2011. június 30., csütörtök

A vásárlás 12 pontja

Elnézve az e pillanatban viselt önmagamat - rózsaszín zokni, kinyúlt fekete melegítőnadrág, piros-sárga csíkos top, barna kopott hosszúujjú felső, elkenődött szemfesték, napvégi szétzilált haj, benne műanyag flitteres hajpánt, repedezett körmök -, jogosan merül fel a kérdés, hogy A) Miért is írok én a vásárlásról, mikor semmi érzékem a divathoz? B) Miért is egy ilyen skatulyából kirántott nőci a poszt illusztrációja?
Így vagy úgy, a hátralévő életem minden napját képes lennék vásárlással eltölteni, és bár szeretem magamnak naponta felmondani, hogy mennyire szerencsétlen is vagyok, amiért nélkülözésben élem az életem, azért majd' minden problémámra a shoppingolást hívom segítségül. Mivel nyomorgunk, ezért főként használtruha-lelőhelyeken eresek vigasztalást.

Lássuk a vásárlásom okait, motivációit, funkcióit.
  1. Feszültséglevezetés. Érjen bármi sérelem, bármi méltatlanság, gördítsen elém az élet megannyi akadályt, sokkal tisztább fejjel tudok gondolkodni, ha túl vagyok egy kisebb-nagyobb shopping-körön.
  2. Érett megküzdési séma. Párkapcsolati vita, bosszúság esetén alkalmazom, mikor úgy érzem, hogy rettenetesen kiszúrok választottammal, ha "na, majd én megmutatom" alapon szétköltekezem az agyam. Nem az ő bankkártyáját használom, de erről most feledkezzünk meg. 
  3. Unalom. Azt is mondhatnák a rossz nyelvek, hogy pótcselekvés.
  4. Prevenció, egészségtudatos életvitel. Erre hivatkozva akkor rohanok el, mikor úgy érzem a depressziót vagy az idegösszeomlást előzőm meg gyakorlatilag az abban a pillanatban elköltött pénzzel.
  5. Családcentrikusság. Az előző pontnak az a változata, mikor meggyőződésem, hogy a család egészének érdeke, hogy most azonnal eltűzzek vásárolni, sőt ilyenkor megkockáztatom: Botond kifejezett érdeke, hogy költekezzek, hiszen utána elégedettebben és boldogabban vetem magam a játszószőnyegre, mint valaha.
  6. Önigazolás. Az életem romokban heverő szilánkjai közül azok felszedegetése, amelyek elhitetik velem, hogy attól még mert sok éve nem voltam tengerparton vagy snowboardozni, nem járok műkörmöshöz, nem Bmw-vel járunk, a lakásom nem az ízlésem tükrözi, hanem a pénztárcámat, stb., még ember vagyok, még nő vagyok, még érek valamit.
  7. Konform viselkedés. Engedve a társadalmi nyomásnak, mintegy áldozatul esve a napjaink diktálta kegyetlen tempónak, kényszerű lépéstartás az élettel, teljesen normális beilleszkedési törekvés. Nőiességem felvirágoztatásának elkerülhetetlen velejárója.
  8. Tanult viselkedés. Anyám egészen hasonlóképp éli az életét, nem is várható, hogy másként tegyek, csak erre van eszközöm, mintám.
  9. Fiziológia. Létezik egy még fel nem fedezett enzim vagy hormon, amely normálistól eltérő mennyisége esetén a fenn tárgyalt jelenségek mindegyike elkerülhetetlenül bekövetkezik.
  10. Jutalmazás. Bármilyen életünkben elért teljesítmény esetén, mintegy önmagunk vállbaveregetéseként érdemes vásárlással, felhalmozással elismerni önnön nagyszerűségünket. 
  11. Kárpótlás. Az előző ellentettje. Veszteség, kudarc, csalódás esetén kiváló pótszer.
  12. Kényszerűség. Hiányzó kulcs-fontosságú ruhanemű vagy kiegészítő esetén. Ezen eset elenyészően ritka verziója, mikor ennek a bizonyos esszenciális darabnak az életbevágó voltát környezetünk kritikusabb tagjai is elismerik; szinte naponta előforduló verziója pedig, mikor rá kell döbbennünk, hogy már-már az emberiség ellen való vétek nem rendelkezni egy ruha- vagy cipőtípus bizonyos árnyalatú, anyagú, mintájú, stílusú példányával.
Ma vettem újonnan egy fürdőruhát és egy nadrágot, valamint használtan három pólót, három lábbelit és még két nadrágot, amit nem tudtam kifizetni, ezért keddig el kell érte menni és előteremteni rá a pénzt.
Hogy miért volt minderre szükség? De, hát eddig erről beszéltem!

21 megjegyzés:

  1. Boldog lennék, ha ez nálam is így működne, de sajnos csak a legritkább esetben. Ha ezen okok valamelyike miatt elrohanok vásárolni, legtöbbször a jókedvem letörik/a rosszkedvem még mélyebb lesz, mert a vásárlás során én csak azzal szembesülök, h mennyi mindenem nincs, mennyi mindent szeretnék, ami milyen drága. Ha meglátok valamit, ami jó, rögtön rájövök, hogy mégse veszem meg, mert nem élet az élet hozzáilő fülbevaló, táska, cipő nélkül, amikre tuti nincs pénzem, úh inkább a kiindulódarabot se veszem meg. Aztán kesergek, mert nincs egy rongyom se (tényleg). Végül bemegyek egy könyvesboltba, majd egy kávézóba, és ott költöm el azt a pár ezrest, amiből tudnék venni két pólót, na és akkor mi lenne, az nem dobna kb semmit a ruhatáramon. Egy dupla latte meg egy csokis muffin felett szoktam ezt újra és újra végiggondolni.

    VálaszTörlés
  2. A rajtam lévő 28 kiló súlyfelesleg miatt utálok vásárolni, mert nincs normális ruhadarab, amit szívesen megvennék.Így én kopott farmerben, egyátalán nem tetsző vacak felsőkben múlatom az időt, bazi nagy napszemüveggel a fejemen, hogy meg se ismerjenek az utcán.
    Ha elmegyek turizni (ami a hobbim volt régebben ), akkor általában a Gyümölcs ruhatára gyarapodik egy-két tuti cuccal.
    Csók:KK.

    VálaszTörlés
  3. Csatlakozom Judithoz. Bárcsak bármilyen fenti pontra hivatkozva egyszer elmehetnék és vehetnék akármilyen apróságot... De nincs rá keret. Évek óta nem jártam ruhaboltban. Nem is megyek már a környékére sem. Minek? Hogy fájdítsam a szívem? A max. ahová járunk az a Tesco. Ott is csak megnézegetem a szép lányrucikat, majd hazamegyek és veszek egy 20 db-os ruhacsomagot a Teszveszen 3500 ft-ért az egyik lánynak... Az egyetlen új dolog amit Dorka kap az a cipő, abból is a legeslegolcsóbb Deichmann-os. :( (2990ft - Bobbi Shoes) És hogy én mikor vettem magamnak utoljára valamit?!?! Mikor Karinával terhes lettem 1 db lenvászony párszázforintos kismamagatya (szigorúan jáccós) a Teszveszről, használtan. Ennyi amit az elmúlt években magamnak megengedtem. Könyvet, újságot nem veszünk, mesekönyv a könyvtárból, hetente újakat kihozva, kaján kívül SEMMI másra nem költünk. Ez az ára, hogy itthon meresztem a seggem már 3 éve a két lánnyal. Csoda, hogy visszamegyek dolgozni hamarosan!?!?!? Nem panaszkodásképp mert már egész hozzászoktam, csak gondoltam megírom neked, hogy másnak sem olyan 1szerű ;-)

    VálaszTörlés
  4. Ja, bocsánat, azt nem írtam, hogy Lilkó ruhatára valahogy elég bő mégis :) Csak én vagyok lepukkanva.

    VálaszTörlés
  5. Nálunk Dorkáéké se túl bő. 20as ruhacsomag/szezon általában. Bár most vettem még pluszban 8 db bodyt 1200 ft-ért (szinte zsírújak).

    VálaszTörlés
  6. Azt hiszem, én is pont ezekért az okokért vásárolok, de még soha nem tudtam ilyen jól megfogalmazni. Én csak azt szoktam mondani, hogy annyira jó áron kaptam annyira jó cuccokat, hogy nem bírtam őket otthagyni. (tegnap pl. három gatyát a h&m-ben 7000-ért ebből egy bűntudatképp az Apjuknak)

    VálaszTörlés
  7. ez is nagyon ismerős... kifejezetten G születése óta. Program, unaloműzés, kárpótlás az átmenetileg kimaradó dolgokért. Még a bébiétel-vásárlás is feldob, illetve végülis midnen, amit G-nek veszek. Magamnak szinte csak turiban, ez a méret mást nem is érdemel :) A sors iróniája, hogy életemben nem volt ilyen kevés pénzem...

    VálaszTörlés
  8. Na, de mennyivel jobb, hogy ezekben ezen esetek mindegyikében nem mondjuk a piálást választom megoldásnak, nem ? :))Sztm mindenki érdekében jobb ez. Judit, Csilli, én viszont szinte semmi másra nem költök (lakásba zéró, ikeában ezer éve nem voltam, nem veszek újságokat, nem lattézek, sütizek, csak nagyritkán, stb. igyekszem ilyeneken megspórolni a turkálós-köreim, illetve a gyerekkönyv-rendelő mániám ;) Ja, és Csilli, ne úgy gondold, hogy tízezreket hagyok ott minden alkalommal, szóval valamennyi sztm mindenkinek belefér. Az elmúlt tíz évben zuhanó repülésben csökkent a ruhatáram márkás-új darabjainak száma (volt idő, hogy MNG, Jackpot és Edc törzsvásárló voltam, ennek finoman szólva vége van...:( ) Judit, de te magadnak miért nem veszel használtan? Én is előítéletekkel és elvekkel indultam, ma már annyira alább adtam ezeket, hogy a Maggie's-hálózatnak hála, már cipőm is van, nem egy, használtan.... Ja, és könnyen beszéltek gyerekruha-ügyben, mind lányotok van!!!!!!!!!
    Krisztám, ez nem kifogás!!!! Menj vásárolni, ha a próbafülke horror-élmény is, utána otthon az új cuccokkal már feldobódsz, nem??

    VálaszTörlés
  9. Nekem a legtöbb turkálóval az a bajom, hogy nagyon drága (nem túlzok, ha azt állítom egy-egy akcióban szinte ugyanannyiért vehetnék új ruhát, mint használtat a turiban). Ajánlottak egy jó helyet, ami még megfizethető árú, oda még nem tudtam elmenni. Ezért nevet nem mondok, de ha lesznek tapasztalataim, és érdekel, szívesen megosztom majd!Egyébként Finnországban nagyon menő a bolhapiac, meg a használt ruha vásárlása. Én viszont jobban örülnék ha az amerikai szokást végre bevezetnék Bp-en: Vízkereszttől Hamvazó szerdáig az eredeti ár max.10-20 %-ért lehet venni ruhákat. Addig amíg erre várok, úgy teszek, mint Judit :-P

    VálaszTörlés
  10. Most képzeld, ha piálnál a fenti 12 esetnek akár csak a felében.. :) Sopingolj, én is azt mondom.
    Szal ne érts félre, abszolút értem, amit mondasz, tehát nem gondolom, h én uazt a pénzt nem lattézom-sütizem el. Csak én ugye a szénhidráttól kapom meg, amit te a csillogó övcsatoktól :) Meg a muffinkapszliktól, a konyhai cuccoktól (amik valami elképesztő drágák, és abból nincs turi :(), szirszaroktól. Évi a tanúja, h múltkor 700forintért vettem egy minicsomag lila-fehér kockás szalvétát abban a boltban, ahol az álmom egy 60ezres lábos és egy 145ezres kitchen aid robotgép, de attól, h én ott azt a 700-as szalvétát megvettem (abszurdum...), nagyon menőnek éreztem magam. :)
    A magamnak turizásról: türelmem nincs hozzá. Míg Lilkó kedvéért végigtúrom a sorokat, a magam kedvéért nincs, azalatt ülök be sütizni.

    VálaszTörlés
  11. Az a gáz Virág, hogy ha lenne rá keret se tudnék hol láttézni, meg sütizni, meg hasonlók, mert ki sem jutok a kukoricaföldről. Pár hete megpróbáltam... Semmi komolyabb tervem nem volt minthogy bebuszozok Csepelig és sétálok egyet EGYEDÜL! Ebből annyi lett, hogy 2 órán át vártam a Volánbuszt. az egyik járat kimaradt, a következő órában meg nem volt busz, így összesen 3 órát kellett volna ülnöm a 43 fokos melegben a semmi közepén étlen-szomjan kibírnom és már mehettem is volna. Hazakullogtam. Ez volt az én kimenőm. :-(

    VálaszTörlés
  12. A 12 pont stimmel, sőt van 13-ik is nálam: Nincs mit felvennem!!! Pl: karácsonyra ezért vettem két felsőt és egy nacit. A 13+1: CSAK! :)
    Amúgy én is egyre kevesebbet ruhákra, mert nem járok el dolgozni és a dolgozósakat befogtam játszótérre, már amelyiket lehetett. Igaz így már egy ép darabom sincs, ezért kellett bevetni a 13. pontot. A másik, hogy tök jó, hogy van kertünk, de rohadt sokba kerül, ha ez az elromlik, kell ez az amaz. Van ami előbbrevaló sajnos, de pl: a múltkoriban teljesen lehiggasztott egy db körömlakk (szigorúan 45 másodperces, merugye kivárni a száradást nincs idő), egy babafürdető és három vízipisztoly megvásárlása. :D
    Csili: még az "itthon meresztem a seggem"-re. Gondolom nem úgy gondoltad, de erről mindig az jut eszembe, hogy annyit gürcölünk itthon, igazán megérdemelnénk egy egy szép holmit, kávét, sütit, bármit. Éjszakáztam, hétvégéztem is a melóhelyen, de azért itthon egy, sőt két gyerkőccel igazán kemény menet a gyes lóvéért.

    VálaszTörlés
  13. Hogy én is hogy imádok shoppingolni! :-) Bármit, akármit, mindent! :-D Természetesen ruhát nagyon! Amióta dolgozom, ráadásul ugye ürügyem is van rá! ;-)
    Gratula Virág a szerzeményekhez! A bálás turikhoz nekem általában nincs türelmem, de a vállfásakat bírom. Szinte mindig azokat a cuccokat dícsérik meg a legtöbben, ami turis szerzemény.
    Van olcsóbb helyem, ahol 100-200,- forintra jön ki egy-egy felső /vállfás Háda, de kilós áron/, annyi pénzem még hó végén is van! :-D
    Van kisebb kedvenc boltom a kerületben, az "drágább", de pl tegnap 1000,- forintért olyan alkalmi szoknyát néztem ki, hogy elájulsz. Azzal most meg kellett sajnos várnom a hétfői csp-t, remélem meglesz még! :-)

    VálaszTörlés
  14. Szilvi, jajj, bálás-turkálós turik soha!!!! A vállfásnál megvan az az illúzióm, hogy butikban vagyok :) Ha ládákból kellett kirángatnom a pólót, amiért 200 ft-ot fizettem, biztos nem érezném benne magam csinosnak. A turkálást meg megalázónak érzem, szemben a vállfák nagyképűen odébblöködésével ;)

    VálaszTörlés
  15. Itt nincs like gomb, de ha lenne már nyomnám Virág, ugyanígy érzem! :-D

    VálaszTörlés
  16. Dia, igen, egyetlen körömlakkal be tudom tömni a számat én is, és máris jobb a kedvem. De ha nem volt rossz, akkor is kell. Körömlakk az, amit mióta nem rágom a körmöm, soha-soha nem vontam meg magamtól. Mindig megideologizálom valahol mélyen magamban, hogy ez nekem jár, mert leszoktam erről az undorító szokásról.

    JanCsi, engem az ilyen hamvábaholt kiruccanások kikészítenek :( Rémes lehetett a "kimenőd" :(((

    VálaszTörlés
  17. Én 8 hónapja nem vettem magamnak semmit. Babának igen. Ótvarszar érzés. Má a magamé... a babáé feldob :-))
    Miközben lelkiismeretfurdalásom van a költés miatt. megalázó és borzalmas érzés ez a gyespénz-könyöradomány dolog...utálom...

    VálaszTörlés
  18. A nagymamámmal ma a kedvenc témájáról, a spórolásról beszélgettünk, és azt mondta, hogy higgyem el, a spórolás/afelett érzett nyugalom, hogy minden be van fizetve is tud akkora sikerélmény és önbizalom növelő lenni, mint egy új cipő beszerzése. Azért írom le, hátha valakinek felnyitom a szemét és felhagy a kesergéssel :)) Ja, mert én persze kötöttem az ebet a karóhoz....

    VálaszTörlés
  19. Igaza lehet nagymamádnak is a maga módján, de azért régen nem volt ennyire fogyasztó centrikus a világ. Be van adagolva, hogy gürizz, de aztán rohanj a bevásárlóközpontba hétvégén és boldog leszel. A coca-cola feelinget egész sokáig vártam kamaszkoromban. Azt hittem egy félliterestől egyből egy csomó haverral fogok a Balcsiban ugrálni. :D A kedvencem amikor apósom egyik mondata, régen nem volt ám ez az amaz, két tévé... egyse. Jegyre tej meg stb. Aztán másik mondat: megyek a corába kedden, mert 20%-os akcijjós nap van. Kell valami? :D

    VálaszTörlés
  20. Diu, két dolog. Cocacola nekem sokáig drog volt, az egyetemi éveim alatt, a du-i órák idejét feldobandó Áron-barátommal mindig bekóláztunk. Fullosan be lehet tőle csiccsantani, isteni vihogással teltek a du-i workshopok :)
    A másik a corás keddi akciós napról, hogy a szomnszédcsaj (30 éves, igaz meglehetősen régimódi) közölte, hogy ő augusztusban vesz majd magának szandált A LEÁRAZÁSOKON!!!!! Magyaráztam neki hosszasan, hogy ez nem így megy, mert mindig vannak akciók, sőt van olyan szandál ami teljes árában is olcsó, szóval totál nonszensz, amit mond, de hiába. Beszartam a röhögéstől, amikor ezt meghallottam tőle :))

    VálaszTörlés
  21. Virág: nemsokára felhagyok a lóvékesergéssel. Megyek dolgozni és jön ám a tejjel-mézzel folyó kánaán. :DDDDD

    Leárazásról jut eszembe: Londoni magyarok mondták nekem amolyan tippként: "Vásárolni meg csak akkor szabad mikor szél van." Én meg állok mint a hülye, hogy miért jó szélben vásárolni?!?!? Kiderült SALE amire gondoltak....

    VálaszTörlés

Mit szólsz?