2009. november 7., szombat

Öko-én

Régen teljesen hidegen hagyott minden öko-, bio- eko-, stb. Nem ügyeltem rá, hogy csak az a lámpa égjen, amire szükség van, nem érdekelt, hogy mennyi ideig folyatom a vizet, azt meg sosem értettem, hogy hogy van arra valakinek energiája, hogy szelektíven gyűjtse a szemetet, komposztot csináljon, palacktömörítő gépet vegyen magának vagy víztisztító berendezést szereltessen fel. Amíg nem én fizettem a villanyszámlát, az összes létező lámpa égett körülöttem, vízórám sosem volt, annyit folyattam, amennyit jól esett. Az üdítők, tusfürdők alján lévő maradék cucc nem érdekelt, nem küzdök én vele, gondoltam. Feltekert fűtésnél is simán kinyitottam az ablakokat, ha épp akkor jutott eszembe szellőztetni. Pazaroltam pocsékoltam mindent. Az elmúlt években kicsit már hozzám is eljutott az új trend szele, egy-két dologra már odafigyelek, de sajnos rengetegre nem. IGEN
  • Nagyon megmaradt, hogy állítólag amennyi vizet elhasználunk annyi idő alatt, amíg megfelelő hőmérsékletűre állítjuk a vizet, annyi víz jut egy afrikai gyereknek egy hétre. Erre már odafigyelek. Na, ez nem azt jelenti, hogy hideg vízzel zuhanyzom vagy csak este húzom le a wc-t, de míg régen mondjuk simán folyattam a vizet, amíg tettem-vettem a konyhában, ma már erre odafigyelek. Fogmosás és hajmosás közben még mindig nem zárom el a csapot, erről egyszerűen nem tudok leszokni, de ha mondjuk beleöntök valamit a wc-be, nem feltétlen húzom le; Bobó forralt vizét nem folyó vízben hűtöm le, mint eleinte; (a vízforralóról is hallottam valami statisztikát, de mit is, mit is??) és egyáltalán igyekszem odafigyelni rá, hogy csak annyi fogyjon, amennyinek kell. Nincs vízóránk, tehát abszolút nem az anyagi spórolás miatt tartom fontosnak, hanem valahogy úgy gondolom, hogy amit nem használok el, azt nem kell a világnak kitermelni, megtisztítani, visszajuttatni hozzám.
  • Az elemeketsoha nem dobtam a szemétbe, szerencsére elég elterjedt a gyűjtőládája, nem tart semmiből elvinni.
  • A lejárt vagy már felesleges gyógyszereket újabban elviszem a patikába a gyűjtőládába, régen marokszám dobtam ki...
  • A szelektív hulladékgyűjtésbe pár hete belevágtam. Régebben semmit nem gyűjtöttünk külön, még a műanyag palackokat sem. Lusta voltam, na. Ásványvizet nem iszunk, úgyhogy azért nem ipari mennyiségben termelődik nálunk a pet palack, de ami volt, azt én bizony kidobtam. Az üvegeket is kidobtuk. Na, de nemrég elhatároztam, hogy változtatok és amit lehet szelektálok és elviszem a gyűjtőbe. Most ott tartunk, hogy kicsit utánaolvastam a dolgoknak (nagyon meglepődtem egyébként, mert alig találtam részletes leírást, hogy melyik kategóriába mi tartozik, végül ez volt segítségemre) és a papír - illetve a műanyag szemetet külön gyűjtjük. A papír egyértelműbb is és könnyebben is kivitelezhető. Mindenféle csomagolás, wc papír guriga, reklámújságok, tejes és üdítős doboz (elmosva) stb. Elég sok termelődik belőle, nem is gondolná az ember. (Apropó, csomagolás: ameddig nem ilyen szemmel néztem, fel sem tűnt, hogy mennyire hihetetlenül sok a felesleges kapocs, címke, zacskó, leírás húsz nyelven, doboz, stb. egy-egy dolog csomagolásán. A minap jártunk pl. az Ikeában, vettünk többek között egy karnist, aminek minden egyes darabja külön volt zacskózva és címkézve. Minek????) A műanyag hulladék már bonyolultabb, főleg mert el kell mosni mielőtt kidobjuk. Illetve illik, én meg megteszem. Ha már csinálom, csináljam rendesen. Samponos flakont pl. viszonylag könnyű kiöblíteni (a kupakja levételéért viszont istenesen meg kell küzdeni), majonézes flakont már nem annyira. Eleinte a tejfölös, joghurtos dobozokat is mostam, gyűjtöttem, de aztán valahol olvastam, hogy azok újrafelhasználása még nem megoldott, úgyhogy ezeket megúsztam. De pl. a margarinos doboz vagy a felvágottak vákuumos izéje??? Ezekről sehol nem találtam semmit...Vagy a kajás doboz, amiben szállítják az ebédünket? Egyelőre ezeket is mosom szorgosan és néha nézelődöm a neten, hátha találok valami infót. A csoki- és rudipapír az papír vagy műanyag?? Ilyen kérdéseim azért vannak még... Jó lenne, ha lenne valami egységes jelölés minden egyes terméken, amiből kiderül, hogy újrafelhasználható-e, hova kell dobni, stb. Visszatérve: a szemétmosogatás tényleg kicsit szívás és mosogatószerből, meleg vízből is több fogy, de mindent a közért. Merthogy hiszem, hogy kicsit hozzájárulhatok ezzel a környezetünk védelméhez. Mindig arra gondolok, hogy a műanyagot ugyan újrafelhasználják, de attól még nem kevesebbet fognak előállítani, viszont, ha papírból többet visszaforgatunk, azzal konkrétan fákat mentünk meg. Ha életem végéig külön gyűjtöm, én egyedül talán egy egész gallyacskát megmenthetek a kivágástól. Az is valami. Ezért szokták mondani, hogy mindenkinek meg kellene tennie, úgy több értelme lenne. Rajtam ne múljon.
  • Igyekszem spórolni az árammal is. Ahol épp nem vagyunk, próbálok odafigyelni, hogy ne égjen semmi. A homályosan pislákoló energiatakarékos égőktől megőrülök, nem tudom van-e olyan, ami ugyanolyan világos, mint pl. a 200 wattos régi típusú. Jó lenne minden lámpánkba ilyet tenni, de egyelőre ez még hátra van. Sajnos a számítógép szinte egész nap megy, egy-egy órára kapcsoljuk csak ki és persze, ha nem vagyunk itthon. A tévé is sűrűn megy, bár azt, mióta Bobó feláll a tv állványnál, kénytelenek vagyunk kikapcsolva tartani, ha épp arra garázdálkodik. Van minden évben egy nap (nem tudom mikor, nem tudom milyen apropóból), amikor este egy órára le kell kapcsolni minden áramot, ezt az elmúlt években megtettem.
NEM
  • A használt olajat szégyellem, de a klotyóba öntöm. Egyszerűen lusta vagyok eltenni valami üvegbe (?), kinyomozni, hogy hova kellene szállítani és elvinni. Igazán azt sem tudom, hogy miért káros, ha kidobjuk vagy lehúzzuk a wc-n, de tudom, hogy a benne van a zöld tízparancsolatban. Annyit tudok mentségemre felhozni, hogy nem sokszor sütök olajban, így évi max. 2 deciért vagyok felelős.
  • Multi vs. öreg néni kiskertje: olyan kaját veszünk, ami jól néz ki, ki tudjuk fizetni és szeretjük. A Danone botránnyal évek óta zaklatnak a hittérítők, de engem nem érdekel. Amíg az Actimel vagy az Activia ennyire isteni, tőlem maga az ördög is lehet az előállítója. A piacon sem megyek végig az össze standon, hogy csak a kis gazdaságokat támogassam. Sem időm, sem türelmem nincs hozzá. Ami megtetszik és a jó az ár-érték aránya, megvesszük. Legyen az head-set-es cigánygyereké vagy fejkendős öreg mamókáé. Persze ha két egymás melletti standon ugyanazon paraméterekkel bírnak a gyümölcsök, jóhogy a nénikétől veszem meg inkább, bár van egy gyanúm, hogy gyakran csak bábok szegények, pont emiatt a vásárlói szemlélet miatt. Próbálok magyar terméket és idénygyümölcsöt venni, amíg lehet, de bizony egy hónapja már olasz szőlőn élünk, mert isteni és mert nincs magyar. Nem olvasom el a címkéket, nem nézem meg mennyi E-cucc van valamiben, nem érdekel. Kivéve bébikaja.
  • Zacskót nem viszek magammal sehova. Eszembe sem jut. Mindenhol kérek, mert elég sok mindenre használjuk, jól jön. Ám ha feleslegessé válik, mint már írtam, a szelektívben végzi.
  • Vegyszerek. Hát én bizony mosószerrel mosok, nem mosószódával meg mosódióval. A vízkőnek vízkőoldóval esek neki, nem ecettel és a mosogatógépbe is öblítőt teszek, nem ecetet. Nem vagyok egy nagy takarítózseni, nem fogok asszem soha nekiállni szidolozni vagy hipózni, így a vegyszerek természetes alapanyagokkal való kiváltása nálam nem nagyon jön szóba. Fogalmam sincs, mi miért szed ki valamit vagy old fel valamit, elmegyek a DM-be, elolvasom a leírás, azt' hadd szóljon.
  • Továbbá nem geotermikus házban élünk, nem biodízel az autónk. :)
Külön megemlítem Győző szerepét az eko(sodás útjára lépett)- háztartásunkban, aki idegbajt kap az efféle újításaimtól és nagyon nehezen vonható be pl. a szelektív hulladékgyűjtésbe, pár napja már odáig eljutottunk, hogy néhány dolgot kikészít nekem a konyhapultra, "ha akarod mosd el" címszóval. Már ez is valami. A fűtőtesten száradó szemetek viszont kicsit rosszul érintik.. Megértem. Nekem fontos ez, úgyhogy elviselem, én gyűjtöm kinn a tárolóban a cuccokat, aztán általában én viszem el a gyűjtőbe, úgyhogy tőle nem sokat várok az ügyben, legalább csak annyit, hogy ne dobja ki, amiről tudja, hogy újrafelhasználható. A lényeg, hogy igyekszem odafigyelni ezekre a dolgokra, ami nem esik nehezemre, azt megtenni a környezetünk védelmében. Úgy vagyok vele, hogy nem fogok megfeszülni, hogy minden egyes papírfecnit a szelektívbe juttassak, ott még nem tartok, hogy amit Győző pl. kidobott, kivegyem a kukából, sem ott, hogy másokat megpróbáljak rávenni, gyűjtsék külön a szemetet vagy ne a kukába dobják a gyógyszereket. Nem fogok tarisznyában és saruban tüntetésekre járni, sem nem fogom egy fára kötözni magam, hogy megakadályozzam, hogy kivágják. Nem fogok jelet hipózni a pólómra és a minisztereket paradicsommal dobálni. Nem vetem meg aki bundát hord, nem morzsolok el könnycseppeket a napos csibék láttán, hogy jajjjaajjj, belőlük lesz az isteni sült csirkecomb. Próbálok a lehetőségeimhez mérten tudatosan eljárni és amit hatalmas erőfeszítés nélkül megtehetek anélkül hogy különösebben módosítanom kelljen az életvitelünkön, azt megpróbálom megtenni. Miért ne?? Rajtam ne múljon.

9 megjegyzés:

  1. Mi már rég szelektívezünk. Állandó program, hogy amíg babakocsiztunk, addig a kocsit a sziget elé állítottam és egyesével magyaráztam Dorkának, hogy ez fém, ez ide megy, ez üveg ez ide, ez múúúúúanyag, stb. Az emberek totálisan úgy néztek rám mint egy hülyére, de hát kit érdekel. :-) NÁlunk napi 4-5 üres PET palack és kb. 6 egyéb palack termelődik, úh nagy zsákokkal vonulunk mindig a riszájkling szigetre.

    VálaszTörlés
  2. ja, amióta nincs babakocsi azóta a hátam mögül figyeli az eseményt :-D

    VálaszTörlés
  3. De ügyesek vagytok!!!
    Mi a műanyag palackokkal kezdtük és mára majdnem mindent szelektíven gyűjtünk. Leggázabb a halkonzervet elmosni :)
    Amúgy én mosogatószerrel azért már nem mosom el ezeket, csak kaja tán egyből leöblítem. Ami gáz, hogy mindig kerülgetni kell, mert minden nap azért nem rohangálunk le... Nektek ez a lakáson kívüli tároló??
    És az nagyon jó ötlet, hogy legyen egységes jelölés!!!

    Villanyhoz egy tipp: próbáld ki azt is, hogy amit nem használsz, azt teljesen kikapcsolod, ne csak stand by üzemmódba. És a telefontöltőket is mindig ki kell hűzni, az is csomó áramot fogyaszt üresjáratban is.

    Nem tudom, mennyit hatunk ezzel a Földre, de nekem jó érzés, hogy egy icipicit hozzáteszek én is :)

    VálaszTörlés
  4. Szeder: babakocsit már egyáltalán nem is használtok? Amúgy nálunk is végignézi, ahogy dobálom a szelektívbe a cuccot. :))
    Zsuska: én sem mindig mosószerrel, de ha zsíros kaja pl, akkor igen. Aha, bejárati ajtó előtt még a folyosóból le van zárva egy rész, isten-praktikus!!! :)) Stand-by-ra én lusta vagyok.... :(( Győző egy időben csinálta, de nincs annál szarabb, mint hogy elhelyezkedsz a fotelben és akkor kell felállnod, mert rájöttél, hogy ki van kapcsolva a tévé... :))
    Töltőt, ilyesmit Győző kiszedi utánam, én ahhoz is lusta vagyok...
    Nekem is jól esik, nem kerül tényleg semmibe, miért ne tegyem meg?

    VálaszTörlés
  5. Lassan több mint egy hónapja nem ült babakocsiban. mióta bejött a hideg.

    VálaszTörlés
  6. Okos emberek szerint a klotyóba öntött fáradt olaj véglegesen eltömíti egy idő után a lefolyót vagy szennyvízelvezetőt vagymit - etgyébként azt az évi 2 dl-t én is oda öntöm :/ Egyébként grat az ekosodáshoz ;)

    VálaszTörlés
  7. @Gyalog: háziasszony létemre én ezt nem tudtam, de a férjem szerint is eltömíti, úh én tölcsérrel PET palackba töltöm. Ezen ne múljon a családi béke :-DDDDDD

    VálaszTörlés
  8. Gratula! Sztem egyre jobb égők vannak már, Viktor ennek nagy tudora és most is volt izzócserénk. Csak én azt nem szeretem, hogy az energiatakarékosak rondák, ami szép, az meg már olyan drága... Mi komposztálunk, mert van mit. Így lényegesen kevesebb a szemetünk, plussz nagytételben vásárolunk, ezzel nyugtatom magam, hogy mégiscsak nem mindegy, hogy 2 kiló sajt van becsomagolva vagy 10 felé darabolva van becsomagolva. Pet palack nálunk nemigen van, mert nagy kannában hozzuk a "mélyvizet" és az elöregedett palackokat dobjuk ki, ami azért ritkábban fordul elő. De nem szelektíven. Nekem ott ment el a kedvem, mikor a munkahelyemen a konyhában szelektíven gyűjtötték a szemetet, de az senkinek nem tűnt fel, hogy az irodai szemeteseknél nem, oda ment egybe mindenféle. Azután délután a takarítónéni az egészet (konyhait, irodait) egybe öntötte. :-o De azért igyekszünk, a magunk módján. :)

    VálaszTörlés

Mit szólsz?