2010. október 15., péntek

Teremtésem koronája

A cím egy kicsikét magasztos ahhoz képest, hogy mennyire érdektelen lesz a sztori végkifejlete.
Egy hangyányit messzebbről indítom a sztorit, mert ezt a listát régóta össze akartam állítani és most adódott egy apropó.
Induljunk onnan, hogy eléggé tudatos ember vagyok, vagy legalábbis igyekszem annak lenni, szeretem tudni nagyjából előre a dolgokat, szeretem, ha rajtam múlnak a dolgok és annak ellenére, hogy gyakran van szükségem spontaneitásra, a komoly dolgaimban valahogy mindig akkor vagyok sikeres, ha van hozzá koncepcióm, előre átgondolom, megtervezem. 
Aztán vegyük sorra, a teljesség igénye nélkül, hogy milyen elveket szögeztem le annak idején, Botond születésekor. Ezek részben az én kényelmemet szolgálják, részben az ő érdekét.
  • 3 óránként etetem. 
  • Nem térek át a 4 órás etetésre, mert úgy nem jól jön ki a napirend.
  • Nem altatom, megtanítom, hogy hogyan nyugtassa és altassa el magát egyedül. Ehhez segítségként felajánlom a cumit.
  • Éjszaka nem veszem ki az ágyból, történjék akármi. 
  • Nem kap éjjel vizet (most már nagyritkán kér - ugye már tudja mondani, akkor természetesen kap)
  • Reggel 7 előtt nem veszem ki az ágyból, történjék akármi. 
  • Ébredéskor nem kapom ki azonnal az ágyból, megvárom míg kikéredzkedik. (Ezzel reggel van, hogy fél órát is nyerek (!!!) )
  • Nem alszik az ágyunkban. 
  • Este időben leteszem, történjék bármi. 
  • Kaja közben nincs játék.
  • Etetőszékben eszik, kajával nem szaladgálunk (itthon).
  • Mindig úgy alakítom a dolgokat, hogy az alvóideje ne boruljon fel, ne neki kelljen hozzám igazodnia, hanem fordítva.
  • Nem lesz folyton ölben, sokat lesz földön, cserébe ott ülök mellette és játszom rendületlenül.
  • Igyekszem önállóságra és kompetenciára nevelni. Nem kelek azonnal a segítségére, ha valamire nem képes. Ha nem megy neki, megmutatom, aztán csinálhatja ő.
  • Nem csüngök rajta. Figyelem, szemmel tartom, de általában csak akkor avatkozom közbe, ha ő, én vagy a helyzet úgy igényli. A játszótéri interakcióknál sem lihegek a nyakába, ha egyedül nem tudja megoldani a helyzetet, vagy durvák vele, akkor esetleg színre lépek, de kisebb "balhéknál" hagyom, hadd játsszák le egymás közt.
  • Nem csapom be. Ha elmegyek itthonról, elmondom hova megyek, mikor jövök, elköszönök. Ha megígérek valamit, akkor be is tartom még ha ő el is felejtette (pl. "elolvassuk, csak előbb pakoljunk el").
  • Nem kap semmiből gagyit, se könyvből, se filmből, se ruhából, se zenéből, se programból, se társaságból, se játékból, se kajából, semmiből.
  • Külön pontot érdemel: nem adok a kezébe bartoserika-könyvet. 
  • Nem tolom rá az én véleményemet, érdeklődésemet, esetleges ellenérzéseimet, vagy rajongásomat akár. Hagyom, hogy ő tapasztalja meg a világot, saját véleményt alkosson. Ne az én szemüvegemen át lássa a világot. (kivétel: a galambokat mindig következetesen szidom, hátha ő is megutálja őket, de egyelőre hiába, a minap Zsuzsanagyival 1 centiről etette őket, míg én fedezékbe húzódtam a babakocsival).
  • A világ egy  minél szélesebb spektrumát mutatom meg neki, hogy szélesítsem a látókörét, amihez én nem értek vagy nem érdekel, mással mutattatom meg neki.
Egy-két kivétel persze mindenhol becsúszhatott, de alapvetően ezekhez tartom magam a mai napig.

Amit bár szentül megfogadtam, de nem tudok tartani:
  • Ritkán kap csak édességet, nassot.
  • Nem nyalom le utána a villát, nem iszunk egy pohárból.
  • Nem veszekszünk a füle hallatára.
Ez utóbbi a legeslegfontosabb pont volna mind közül és borzasztóan furdal miatta a lelkiismeret és aggódom, hogy szegényben ez hogy csapódik le, de egyelőre lehetetlen kivédeni. 

A cím egy mai kisszínesre utal (mint mondtam kissé túlozva), ami még a felsorolás elején tett -alvással, altatással kapcsolatos - pontokhoz kapcsolódik. Reggel Győző áthozta hozzánk Bobót, ha ő hozza, akkor, amint meglát el szokott vigyorodni, majd kiveti magát Győző kezéből, rám szokott feküdni, összebújunk, felfúrja magát és az arcomra teszi az arcát. Ma közölte, hogy "nem", Győző betette közénk, de ott is csak nyűglődött. Viccesen megkérdeztem, hogy visszamegy-e az ágyába, közölte, hogy "Jóbobó". Győző visszavitte hát, majd ő is visszafeküdt és még vagy húsz percig ágyból hallgattuk, ahogy karattyol az ágyában. Utána újrakezdtük a rutint, annyival kiegészülve, hogy közölte, hogy "Bóbi", ami annyit tesz, hogy szeretné megtekinteni ezt.
Ilyenkor képzeletben mindig vállonveregetem magunkat, hogy lám, jól "idomítottuk" a kis sarjat. Önszántából visszakéredzkedik a saját ágyába a szüleiéi helyett és hagy minket magunkhoz térni.
(Nyilván egy tündér megsúgja neki, hogy miről írok és amilyen dacos kedvében van mostanában, csakazértis ötször fog éjjel felébredni és hatkor fog kelteni bennünket*...)

Annyit is írhattam volna, hogy "Bobó ma reggel még visszakéredzkedett egy kicsit az ágyába, mi meg tökjót pihentünk addig", de szeretem kicsit bővebb lére ereszteni a dolgokat, boccs!




*Kivételesen egyszer sem ébredt fel éjjel és 8-kor keltünk....A rosszmájú mindenemet.

23 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  2. Ne mondj semmit, mióta gyereket szültem, nem tudok helyesen írni.Itt van az előző bejegyzés, remélhetőleg hiba nélkül.Bocsánat, ne haragudj!
    ...
    Kiröhöghetsz ha akarsz.
    Ma kijegyzeteltem a nyolc hónapos Bobó napirendjét, etetési időket és, hogy miket kajált akkoriban.
    Én nem csak a szórakoztatásomra olvasom a blogot!
    Ja...felírom a jegyzet végére : bartoserika nuku. :)))))
    Ölelés:Különk.

    VálaszTörlés
  3. Picit ellentmond egymásnak szerintem, hogy azt mondod nem adsz BE-t, de azt is hogy nem tolod rá az ellenérzéseidet Bobóra! ;-)
    Jó lehet az évszakok, az nekünk még nincs meg! Amúgy meg az elvek azért vannak /főleg a gyerekkel kapcsolatosak/ hogy feladjuk őket :-D, Te egész jól tartod magadat!!! :-)

    VálaszTörlés
  4. Súlyosan irigykedem, nem is tudok többet írni, csalódtam magamban, én is hasonlóan indultam, aztán el sem mondom, hogy mi hol tartunk.... :-o
    Ügyesek vagytok, le a kalappal (ezt is fájó, irigy szívvel jegyzem meg) :-o

    (:-) )

    VálaszTörlés
  5. "Régen elveim voltak, most gyerekeim" - valahogy ezt érzem én is. Természetesen nálunk is vannak szent dolgok - alvásügyileg főleg - de közel sincs ilyen hosszú listám, mint Neked, bár én ettől se nem lettem irigy, se csalódott.
    Jancsi

    VálaszTörlés
  6. Egyem a kis privátszféráját a Bobónak :)))

    És igen, ott az az ellentmondás masszívan, nade kit érdekel? Alma együttest se hallgattok :)
    (mellesleg sztem nem lehet nem rátolni az ellenérzéseit az embernek, max kicsit finomítva, mert nem lesz hiteles.)

    VálaszTörlés
  7. Írtam, h vannak kivételek, nem lennék vmi jófej, ha egy kivétel sem férne bele... :))
    Szilvi, Évszakok gyönyörű!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kva drága, de beleszerettem!!
    "Régen elveim voltak, most gyerekeim"-ezzel nem értek egyet. A másodiknál már biztos nem tudnám így kézben tartani a gyeplőt, most még könnyen nagy a szám...de Bobónál tényleg igyekszem, h inkább mi legyünk a főnökök és ne ő, sztm ez fontos.

    VálaszTörlés
  8. Végre hasonló elvek :))) már azt hittem túl szigorú vagyok :P de most megnyugodtam :) Nálunk mégcsak 1 éves a Kisasszony, de jól működnek, kivéve az éjszaka nem veszem ki az ágyból, hát néha azért muszáj de nem vészes, reggel meg 9ig alszik :)

    VálaszTörlés
  9. Nem baj, ha nem értünk egyet, túl uncsi lenne a világ milliónyi uolyan anyukával :DDDD Itthon is érződik, hogy én vagyok a megengedőbb de ott az ellenpólus a korlátozóbb Apuka személyében és nem is baj ez sztem. Jancsi

    VálaszTörlés
  10. ha 2x jelenik meg, majd töröld...csak annyit akartam, hogy azért is szeretem a blogod, mert pontosan leírod a mindennapjainkat, elveinket:), és ez megerősít abban, hogy jól csináljuk:) ha blogot írnék, copy+paste-elhetnék:) "galambból" én is szarul állok, Szofi már tuti rájött, hogy nem a barátaink és valószínűleg arra is rádöbbent, nem komplett a galambok láttán elugráló, sikongató anyja:)

    VálaszTörlés
  11. ja, és Jude voltam:P

    VálaszTörlés
  12. Mint "ezerszer" már...az "elvek" terén nagyon-nagyon "egyezünk"...

    VálaszTörlés
  13. Tudod, hogy az én számomra ezeknek az elveknek egy része vállalhatatlan, de jó, hogy nektek működik, amit szeretnél :) Azért egy csomó ponttal egyetértek.
    De én kicsit másként élem ezt meg: vannak elképzelések és elvek, amik az életben nem váltak be, vagyis nkünk nem működtek. Nekem abszolút nem okoz álmatlan éjszakát, ha az elképzeléseinket magunkhoz és a gyerekeinkhez igazítjuk. Mert szerintem nem feladjuk az elveket, hanem felülvizsgáljuk, és a működésképteleneket elvetjük.
    Azért csendben ott motoszkál bennem az a kisördög, bocs, de muszáj ezt leírnom. Azt gondolom, kegyes volt hozzád a sors: vannak elveid és van egy gyereked, akivel ezek működtek. Ha vállaltok még gyereket, és esetleg neki másféle igényei lesznek, és az elveid bedőlnek, ne gondold, hogy bármit is elszúrtál. Mindenki más és azonos problémákra különféle megoldásokat igényelnek.
    Amikor Dina 3 hónapos korától 13 órát aludt éjjel ébredés nélkül, azt gondoltam, én vagyok a legkirályabb anya. Aztán pofára estem. Vagy sose értettem, mikor vki panaszkodott, hogy nem tudja pelenkázni a gyerekét, mert elforog, elrohan, feszíti magát, stb. Azt gondoltam, mekkora bénák, hát lefogod, aztán hajrá. Aztán jött Júda, én meg ismét pofára estem. Ha vmi jó, akkor rendszeresen emlékeztetem magam, hogy ez elmúlhat bármikor és ha meg is marad, az se az én érdemem. Ha meg elromlik, nem feltétlenül az én hibám.

    VálaszTörlés
  14. vmi kimaradt: az elmúlt lassan 4 évben sokkal sokkal elfogadóbb lettem a másféle neveléselleé szemben. Azt gondolom, hogy nincs egy örökérvényű és kizárólagos út. Lehet nagyon sokféleképpen jól csinálni. A lényeg, hogy a szülő-gyerek-testvérek mátrixban nagyjából működőképes legyen a dolog. Aktuálisan. Mert az idő múlásával a dolgok ahelyett, hogy könyebbek lennének egyre bonyolultabbak és a tényezők állandó változásban vannak sajnos.

    VálaszTörlés
  15. Hát én sem biztos, hogy feltétlen mindenben bólogatnék, de én mindig azt mondtam, hogy az a jó, amit az anyuka annak tart, és a családban működik - ergo a gyerek úgyis ezen nő majd fel. Vagy nem?
    Bartos Erikával mi a gond amúgy?

    VálaszTörlés
  16. Sorban mindenkinek:
    hangacuka, rég láttalak itt a blogban, belinkeltelek, majd rátok kukkantok én is!
    Jude: nagyon jól esik köszönöm szépen! Kár h nem írsz blogot :p
    Csilli: sok minden kéne erre a világra, csak nem belőlem még egy!!! :))) Persze h így jó minden!!
    Andi: na, majd ha zuglóiak lesztek ti is ;)
    Zsófi: egy szóval sem írtam h nem mindenkinek az a legjobb, ahogy ő tud hiteles lenni, dehogynem!!! Én így!! Nem véletlenül nem lesz (egyelőre) kistesó... :))) Nap mint nap szembesülök vele, hogy egy második gyereknél nem tudnék ennyire kitartó és következetes lenni, valószínűleg mindent feladnék az átmeneti csönd és nyugalom érdekében. Cukorkát szopogatva, teletubbiest nézve aludna el az ölemben, miközben annapetit olvasnék neki, csak h kuss legyen :)))
    Ja, és annyit az elveim jólműködőségéről h Botond ugye a mai napig nem alussza át az éjszakát, úh vagy ő vagy én vagy az összeillés nem stimmel, nem mondtam h így tökéletes az életünk és nincs idegbaj, meg hiszti, meg következetlenség, vagy akármi...hogyne lenne. De így tudok a legkövetkezetesebb lenni és ez sztm marha fontos egy gyereknél. Ahogy te is az vagy, csak a szöges ellentétes dolgokban :)))))))
    Márti, BE-ről már írtam egy bejegyzést, csak annyira elszállt velem a ló h végül nem tettem közzé, nehogy meglincseljenek a rajongói :)

    VálaszTörlés
  17. Na most képzeld, ha egymondatos lett volna a poszt :)))

    VálaszTörlés
  18. Judi :)))) Még a kommentárom is ezersoros, nem bírok szűkszavú lenni, pedig mindig megfogadom...

    VálaszTörlés
  19. Különke, még neked akartam mondani, hogy nem vagy semmi és nagyon-nagyon jólesik!!! köszönöm!!

    VálaszTörlés
  20. Először is "plagizálhatsz" nyugodtan!!!! :) De nem ér sokkal jobbat írni, mint az enyém :D bár tudom, hogy sikerülni fog! :)

    Nekem nem ekkora kaliberű elveim dőltek be, de ezt úgyis tudja, aki olvassa a blogomat. ;) Ekkora kaliberűekben nem is nagyon gondolkodtam, illetve nem is tudtam, hogy mondjuk hány óránként eszik egy baba, mennyit kéne aludnia stb. Ezért is olvastam már már túl sokat is utána, amikor arra is rájöttem, hogy azok sem igen tudják, akik írják. Aki tudja a frankót, azzal meg nem értek egyet, mert szerintem tökre változik a gyerek, ahogy Zsófi is írta, és sztem. nem igaz, hogy mindig mindenkinél mindenkor működik ugyanaz.

    A veszekedéssel nincs gond, sztem. Azt az elvet tettem magamévá, hogy meg kell tanulniuk veszekedni és kibékülni és ezt is tőlünk tanulják meg. Engem mindig "megkíméltek" a szüleim, és ha véletlen még fent voltam és hallottam a vitát, mindig sírtam, mert azt hittem elválnak. Mai napig, ha van egy kis vitánk Viktorral, rögtön az jut eszembe: na kész! Válunk! :) Tudom baromság, de ebbe nőttem bele.

    VálaszTörlés
  21. Ja és én kiváncsi vagyok a BE kritikádra, mert olvastam tőle aranyos verseket. Az Annapetigergőket meg nem ismerem. Bár én is szoktam olyat mesélni Zalánnak, hogy ma miket csinált, vagy a múlt héten hol kirándult, ehhez mondjuk meg nem kell könyv...

    VálaszTörlés
  22. Ó, hurrá ... már kezdtem beborulni, hogy nekem már egy idevetett félmondat se jut. :)
    Köszi, puszi, ölelés : Különk.

    VálaszTörlés
  23. Szerintem Te nem adnál fel egy csomó elvet második gyereknél sem! :-)

    Zsófit még kiegészíteném azzal amit én is látok 2. gyereknél, hogy mennyire számít a habitus, ugyanazt a helyzetet az ugyanonnan jött két gyerekem mennyire másképp tudja lereagálni, hihetetlen!

    VálaszTörlés

Mit szólsz?